Grafomotorika nie je len o ceruzke a ergonomickom pere

Ani si neuvedomujeme, že keď držíme pohár, tak postavenie ruky a prstov je presne také isté, ako keď píšeme.

Ak ma dieťa zlý úchop alebo ho bolí ruka pri písaní, nie je to vždy len o správnom postavení prstov pri písaní. Problémy môžu siahať omnoho ďalej. Dokonca nemusia byť len v jemnej motoriky, ale v hrubej. Dieťa môže mať problém koordináciou a rovnováhou, či s celkovým držaním tela.

Problémy s držaním ceruzky/perá a koordináciou pri písaní je jeden z najviditeľnejších problémov detí v škole. Rodičom automaticky odporúčajú násadky a cvičenie písania. No nie vždy je to správne, problém môže byť úplne inde a treba ísť niekoľko krokov vo vývine späť.

Aktivity, aby naše deti nemali problém s úchopom, alebo aby sme podporili správny úchop

Grafomotorika je pohyb, nezabúdajme na to

Nemáme recept na to, aby bol úchop hneď správny. Ale ponúkame pár tipom na domáce hry a cvičenia, kde môžete problém objaviť a cvičiť. Môžete zistiť, že dieťa ma pri danej aktivite naozaj problémy a treba danú oblasť trénovať,

Plávanie je výborne cvičenie pre grafomotoriku

Pozor, teraz nemáme namysli skákanie a bláznenie sa vo vode, ale reálne plávanie.

Korčulovanie

Predpokladom dobrej grafomotoriky je zvládnutá koordinácia celého tela. Problémy nevznikajú v prvom ročníku, tam ich len začíname vidieť. Bezproblémové písanie si vyžaduje bezproblémový pohyb.

Skákanie cez švihadlo

Zvládnutie skákania cez švihadlo je o správnej stabilite tela a koordinácií. Dobré rozvinutá hrubá motorika tvorí základ aj pre grafomotoriku.

Dýchanie – pre naše zdravie a celkovú pohodu

Správne dýchanie ovplyvňuje ďalšie množstvo drobných oblastí. Áno aj dýchanie súvisí s grafomotorikou. Ak sa nos nepoužíva pravidelne, chradne. Máte túto oblasť zvládnutú? Na cvičenie môžete použiť fúkacie fixky. Je to zábavná pomôcka, kde pri správnom fungovaní fixky dieťa urobí nádych nosom a výdych ústami. Dýchanie je základom správneho vývoja a držania tela.

Hrubá motorika má priamy vplyv na jemnú motoriku

Naše aktivity na jemnú motoriku >>

Plastelína a sliz

Plastelína je poddajná, zábavná a cvičí jemnú motoriku našich prštekov. Keď chce dieťa zabaliť príbor do plastelíny, viete, čo musia zvládnuť jeho prsty? Alebo z plastelíny vyvaľkať písmena svojho mena.

Podobným materiálom je sliz, či inteligentná plastelína, ktorá je studená a stimuluje prsty na ruke.

Recept na domácu plastelínu >>

Striekanie vody pomocou rozprašovača

Deti zbožňujú polievanie, striekanie. Využite túto aktivitu na posilňovanie prštekov. Pri aktivite si všimnite ako dieťa drží fľašu rozprašovača. Malo by to byť ako pri ceruzke. Keď stlačí, palec a ukazovák sú v opozícii. A môžete pozorovať úchopové „C“.

Takéto dieťa by nemalo mať problém s písaním. No ak dieťa nedokáže držať rozprašovač správne, tak si to kompenzujú napr. používa všetky prsty, vytáča zápästie. Nepomôže upravovanie prstov a neustále napomínanie, to iste budete robiť pri ceruzke. Je nevyhnutné sa vrátiť pár krokov späť a začať tam, kde je jeho momentálna fáza vývinu.

Kreslenie do piesku, múky

Kreslenie do piesku alebo múky je tiež dobrá a zábavná aktivita na cvičenie jemnej motoriky.

Pružnosť prstov

Zvládne dieťa točiť guličkou okolo prstov? Skúste vyrobiť guľku z lepiacej pásky. Lepí sa na prsty a vďaka tomu ju majú pod kontrolou a nepadá im. Pričom prsty robia presne to, čo potrebujeme.

Taktiež výborným nástrojom sú céčka. Spájanie jednotlivých dielikov nie je jednoduché je to o šikovnosti prštekov. Deti sa hrajú chcú si vytvoriť, čo najdlhšieho hada, náramok a pritom ich pršteky riadne posilňujú svoje svaly.

Kriedy na chodník

Toto presne potrebujeme precvičiť. Veľké plátno bez obmedzení a krieda. Vytvárajte obrázky jedným ťahom.

Plynulosť grafického prejavu je veľmi dôležitá. Ruka by sa mala plynule po línii čiar „kĺzať“. Čiara nesmie byť prerušovaná a kŕčovitá. Ak to tak je, je to znakom, že dieťa daný obrázok prevyšuje. A preto sa musíme vrátiť o dva kroky späť. Skúste voskovky, ktoré ľahko kĺžu alebo maľovanie štetcom.

Máte doma množstvo krásnych pracovných listov, ale vidíte ako to dieťaťu nejde. Tak s ním viac cvičíte a kupujete ďalšie pracovné zošity, ktorých je na trhu naozaj množstvo.

Ale skúste sa zamyslieť, než kúpime ďalšie. Či namiesto ceruzky a pracovných listov nepotrebuje dieťa niečo iné. Úchop je vývinová záležitosť a je dôležité, aby sme ho sledovali. Už keď dieťa nastúpi do školy je ťažšie sa vývinovo vrátiť späť, ale dá sa to.

PS: Je množstvo ďalších super aktivít určite tu patrí aj strihanie, navliekanie a zažehľovanie korálok, domáce práce ako umývanie handou veľkú plochu okna, pieskovanie obrázkov

Grafomotorika: Správny úchop a správne držanie ceruzky alebo pera >>

Ako pripraviť prostredie pre školáka >>

Ako naučiť dieťa strihať a prečo je potrebné, aby deti veľa strihali >>