Podľa uličky pri škole zistím, čo dnes deti mali k obedu

Bývame blízko základnej školy. Keď idem do školy pre syna cestou si mnohokrát všimnem rozpučený pomaranč, na stred ulice rozliaty jogurt s téglikom, malé krabičky so slamkou od džúsov pohodené v tráve popri chodníku... Áno, to deti dostali v školskej jedálni k obedu. Upozorňujem, že pri vchode do školy sú koše na odpad, aj na separovaný odpad. Moja dcéra, ktorá mala 2,5 roka chodila na pár hodín do škôlky, kde sa rozprávali aký dopad majú odpadky na našu prírodu. Vo vaničke s vodou lovili, čo do vody nepatrí a na chodníkoch si ukazovali a zbierali odpad. Som vďačná pani učiteľkám, že do mojej dcéry zasadili zrnko, ktoré môže rásť správnym smerom. Keď sa teraz prechádzame po uličke pri škole kričí mama odpad, odpad, pozri aj tu koľko odpadu. Tak som sa rozhodla, že tento odpad vyzbierame. Vzali sme si rukavice a vrecko, kde sme odpad hádzali s oboma deťmi. Pri zbieraní sme sa bavili aký odpad to je a kde patrí. Môj syn konštatoval, že je tam veľa špakov, že teda aj dospelí sú neporiadní a hádžu odpad na zem. Mimochodom špak z cigarety sa v prírode rozkladá až do 15 rokov.

No na druhý deň tam pribudol ďalší odpad.

Vtedy vám už v hlave víria otázky: Aký dôvod majú tie deti to hádzať len tak na zem? Ich rodičia to tiež robia? Je to z frajeriny? Všade sa hovorí o separácii a o tom snažiť sa odpad vôbec nevytvárať. No mám pocit, že deti nevedia základné pravidla, že odpadky nepatria na zem. Deti by sme mali viest k ochrane našej prírody. Áno máme tu dobu plastovú. Treba si uvedomiť, že nie je plast ako plast, sú už aj kompostovateľné plasty, vedia to naše deti? Vedia aj to, že sú aj iné veci, ktoré sa v prírode rozkladajú omnoho dlhšie ako plast? Čo také sklo, ktorému to trvá niekoľko 1000rokov. Stačilo by ho hodiť do správnej nádoby a môže byť znova recyklované a použité miesto toho, aby ležalo v prírode. Sklo je možné recyklovať a používať donekonečna. A papier môže byť recyklovaný 5-7krát, čo je úžasné.

Otestujte sa, či poznáte dobu rozkladu odpadu:

Odpovede:

O tom aká je krásna príroda nemusíme rozprávať. O tom, že ju treba chrániť vieme tiež na teoretickej úrovni asi všetci.  Otázka je, či sme pre svoje deti správnym príkladom. Vieme aj to, že deti sú našim obrazom a napodobňujú všetko naše konanie. Áno, aj ja som sa sem-tam prichytila, že toto nie je správne. Z knihy Planéta Zem sa usmieva   Ak sa deti naučia, že odpadky sa nehádžu na zem, môžeme ich ďalej učiť o komposte, separovaní, klimatických zmenách. Sú to témy, na ktoré sa dá dlho a pekne rozprávať. Určite deti táto téma zaujme, ak im ju podáte aj s reálnymi  príbehmi. Aj u nás v e-hope nájdete niekoľko enviromentálnych pomôcok, ktoré vás privedú na témy, o ktorých sa môžete s deťmi rozprávať a rozvíjať ich. Naučme chrániť deti prírodné bohatstvo aj pre ďalšie generácie. Naučme ich šetriť energiu a prírodné zdroje. Snažme sa byť, my rodičia, sami dobrým príkladom.

Plasty v oceánoch

https://www.youtube.com/watch?v=-SHF1w4h3v0 https://www.youtube.com/watch?v=TJJp23w9O3I

Najväčšia ropná katastrofa - Plošina Deepwater Horizont

https://www.youtube.com/watch?v=CLVCr9-ZFQw

Globálne otepľovanie: Prečo sa naša Zem otepľuje?

https://www.youtube.com/watch?v=hq8Qxs56i6E

Prečo všetci hovoríme o komposte, a na čo sa dá použiť?

https://www.youtube.com/watch?v=K_PgVCsu24U